מדריך להשקעות אלטרנטיביות

בעוד שבעבר משקיעים רבים התמקדו כמעט אך ורק באפיקי השקעה סטנדרטיים של שוק ההון הסחיר ורוב ככל ההשקעות מחוץ לשוק ההון התבצעו בעיקר בתחום הנדל”ן, הרי שבשנים האחרונות נוצרה מגמה משמעותית של התעניינות והשקעה בהשקעות לא סחירות. מגמה זו אמנם קיימת ברוב חלקי העולם המפותח אך בישראל, נראה שהיא אף בולטת יותר מאשר במקומות אחרים בעולם.

ניתן למנות מספר סיבות לתופעה זו, ביניהם הביקוש לביצועים גבוהים יותר מאשר אלו אשר ניתן להשיג בשוק ההון, יכולת הגיוון והפיזור באפיקים נוספים, גישה לעסקאות והשקעות ייחודיות שאינן נחלת הכלל, חיזוק היציבות בתיק ההשקעות ועוד, אך בטרם נפרט אודות היתרונות והחסרונות של השקעה בתחום האלטרנטיבי נציין כי בראייתנו, קיימים 3 גורמים עיקריים אשר מונעים ממשקיעים פרטיים את הכניסה וההשקעה בתחום:

1.    היעדר ידע מקצועי בתחום – תחום ההשקעות הוא תחום מורכב מאוד אשר דורש ידע מקצועי ייחודי וניסיון רב. בעוד השקעות סחירות בשוק ההון באופנים השונים כבר מוכרים לחלק מציבור המשקיעים, הרי שהחשיפה של משקיעים לתחום האלטרנטיבי הינה חדשה יחסית וחוסר ההבנה של חלק מהמשקיעים הפרטיים גורם לחשש טבעי להיחשף לתחום.

2.    חוסר במידע זמין – בעוד שבתחום ההשקעות הסחירות, קיים שפע רב של מידע ציבורי, עדכונים, דיווחים לבורסה ולרשויות, סקירות ועוד, בתחום הלא סחיר המידע הנדרש לרוב, אינו נחלת הכלל.

3.    גישה – פלטפורמות להשקעה בשוק ההון הם נפוצות מאוד ומכשירי ההשקעה הם רבים. לעומת זאת, השקעות אלטרנטיביות גם כיום, הם מנת חלקם של גופים מוסדיים ולרוב אינם נגישים למשקיעים פרטיים. בפרט כאשר מדובר על מנהלי השקעות גדולים בתחום הלא סחיר. גופים גדולים אשר מחזיקים בניסיון של עשרות שנים בתחום, מנהלים סכומי עתק של מאות מיליארדי דולרים עבור גופים מוסדיים מכל רחבי העולם, מחזיקים בעשרות אלפי עובדים בעשרות משרדים ברחבי העולם. ברור מאליו, שבכל תחום שבו אנו נדרשים לנותן שירותים מקצועי, אנו נרצה שהוא יהיה הטוב ביותר בתחומו ועל אחת כמה וכמה בתחומים של ניהול כספים והשקעות. כיום, רמת הנגישות של משקיעים פרטיים למנהלים אלו שואפת לאפס וסכומי השקעה מינימאליים בכל אחת מהקרנות אשר תחת ניהולם עומד בדר”כ על 10 מיליון דולר.

מתוך הבנה של החשיבות בשילוב השקעות לא סחירות בתיקי ההשקעות של משקיעים פרטיים והיכולת שלהם לייצר שמירה וצמיחה בתיק ההשקעות ומתוך הבנה ששלושת הנקודות אשר מנינו מונעות מאנשים רבים לגשת לתחום, יצרנו את חברת YPF Capital, פלטפורמה לחיבור של משקיעים פרטיים עם גופי השקעה גלובליים מובילים בתחום האלטרנטיבי אשר תפקידה לגשר על הפערים הקיימים ו”להנגיש” את העולם הלא סחיר גם לקהל הפרטי.

במדריך שלפניכם, אנחנו ננסה לטפל בפער הראשון ולתת ידע בנוגע לכלל הנושאים המהותיים אשר מרכיבים את עולם ההשקעות האלטרנטיבי. כפי שציינו בתחילת המאמר, ישנם מספר יתרונות חשובים בהשקעות לא סחירות, אך כמו בכל דבר, קיימים גם חסרונות וסיכונים אשר חשוב מאוד להכיר לפני שנחשפים לתחום.

את המדריך נחלק למספר חלקים, כאשר בחלק הראשון נתמקד במבוא והיכרות ראשונית עם התחום ובחלקים הבאים נתייחס באופן פרטני לאסטרטגיות השקעה שונות בתחום, המבנים של המוצרים השונים, יחסי סיכון\ סיכוי, המעטפת המקצועית של המוצר, שילוב מוצרים אלטרנטיביים בתיקי ההשקעה של משקיעים פרטיים ועוד.

אז מה היא בעצם השקעה אלטרנטיבית?

באופן כללי ניתן להגדיר השקעה אלטרנטיבית כהשקעה שאינה השקעה במניות ואגרות חוב סחירות בשוק ההון.

אפיקים הנפוצים בתחום ההשקעות הלא סחירות הם:

Private Equity: Private Equity (או בקיצור PE) הינה השקעה בחברות פרטיות שאינן נסחרות בבורסה. מנהלי ההשקעה באפיקי PE רוכשים מניות של חברות לא סחירות (בדר”כ) ולאחר מכן פועלים להגדלת שווי החברה על מנת למכרה ברווח.

Venture Capital (VC): קרנות הון סיכון אשר בדומה לקרנות PE משקיעות בחברות לא סחירות אך בשונה מקרנות PE אשר משקיעות לרוב בחברות בוגרות יותר, קרנות VC מתמקדות בחברות צעירות יותר החל משלב ה Ceed ועד לשלב ה Growth ולרוב בחברות טכנולוגיה. כמובן שהסיכון בקרנות אלו נוטה להיות גבוה יותר מאשר בקרנות ה PE מכיוון שהחברות בהן קרן VC משקיעה הם צעירות יותר, ופחות מבוססות ויציבות. לעומת זאת, עם הקרן הצליחה בבחירת ההשקעות הנכונות וניהול נכון שלהם, קרן VC עלולה לספק ביצועים גבוהים מאוד.

Private Debt: השקעה באשראי עבור חברות פרטיות שאינן נסחרות בבורסה. מנהלי ההשקעה מעניקים חוב לחברות שונות (או סוחרים בחוב של חברות שונות), כאשר עיקר הרווח הצפוי הוא כמובן תשלומי הריבית אשר משולמים על ידי החברה הלווה.

נדל”ן: השקעות נדל”ן יכולות לכלול בעלות ישירה של נכס, השקעה בקרן REIT, השקעה בקרן נדל”ן ועוד.

השקעות נדל”ן יכולות לספק הכנסה באמצעות הכנסות משכירות או רווחי הון באמצעות מכירת הנכס.

אשראי צרכני: השקעה במתן חוב לאנשים פרטיים. לרוב, מוצרי השקעה באשראי צרכני נחשבים למוצרים בעלי סיכון גבוה יותר בהשוואה לחוב חברות או חוב מגובה נדל”ן מכיוון שלא קיימת חברה או נכס מוחשי אשר “עומדים מאחורי” ההלוואה כביטחון מסוים. יחד עם זאת, קיימים מוצרי השקעה בתחום האשראי הצרכני אשר בהם הלוואות ניתנות בגיבוי נכסי נדל”ן, רכבים או נכסים אחרים. כמו כן, מוצרי אלו לרוב נשענים על מודלים טכנולוגיים לבירור העמידות הפיננסית של הלווים ובפיזור רחב על מנת למתן את הסיכון.

תשתיות: השקעה לרוב בפרויקטים אשר נמצאים בפיתוח על מנת להביאם לידי שימוש שוטף או תשתיות קיימות הדורשות פיתוח נוסף. ההשקעה בתשתיות יכולה להתבצע הן באמצעות מתן חוב לפרויקטים או חברות בתחום או באמצעות השקעה הונית (equity) בפרויקט. פעמים רבות, פרויקטים אלו מלווים באמצעות ממשלות או לצד חברות גדולות וחזקות מאוד לאור גודלן של פרויקטים אלו. כמו כן, תחום התשתיות נחשב לרוב כבעל מתאם נמוך מאוד לשוק ההון וכמצרך בעל ביקוש רב אך יחד עם זאת קיימים באפיק סיכונים אחרים. כמו כן, השקעה בתשתיות לרוב מתאפיינת בטווח השקעה ארוך במיוחד.

 קרנות גידור: קרנות גידור הן קרנות השקעה המשתמשות באסטרטגיות וטכניקות מתקדמות כדי לייצר תשואות למשקיעים. קרנות גידור משקיעות לעתים קרובות במגוון רחב של נכסים, כולל מניות, אג”ח, מטבעות וסחורות, והן יכולות להשתמש במינוף ובטכניקות אחרות כדי לשפר את התשואות. למרות שרוב קרנות הגידור משקיעות בנכסים סחירים בבורסה, הן נחשבות להשקעה אלטרנטיבית לאור העובדה שהאסטרטגיות בהן קרנות אלו משתמשות ואופן ההשקעה שלהם בשוק, שונה מהאופן שבדר”כ משקיעים נחשפים לשוק ההון.

קיימים אפיקי השקעה נוספים בתחום האלטרנטיבי כגון סחורות, מטבעות קריפטוגרפים, אמנות וכד’, אך מכיוון שלרוב, קהל המשקיעים שאנו פוגשים אינו חשוף להשקעות אלו או חשוף אליו בהיקפים נמוכים מאוד, נתרכז במאמרים הבאים בעיקר באפיקים אותם ציינו.

לסיכום – תחום ההשקעות האלטרנטיביות מספק מגוון רחב של יתרונות ונמצא כעת בביקוש גבוה בקרב משקיעים פרטיים. יחד עם זאת, קיימים מספר אתגרים עבור משקיעים פרטיים בהיחשפות לתחום ולצד היתרונות של התחום, קיימים גם אלמנטים אשר חשוב מאוד להבין אותם לפני שמתחילים להשקיע.

במאמרים הבאים נתייחס בהרחבה לכל אחד מהאפיקים השונים בתחום ההשקעות הלא סחירות, מה חשוב לבחון ולבדוק לפני שמחליטים להשקיע במוצר אלטרנטיבי, במבנים השונים ובמעטפת המקצועית הנדרשת על מנת לנהל אותם כראוי, ליחסי הסיכון והסיכוי באפיקי ההשקעה השונים ובדרך הנכונה, בראייתנו, לשלב אותם בתוך תיק הנכסים של משקיע פרטי.

מאמרים נוספים לקריאה

תיק צמיחה

סיכון גבוה

תשואות רווח הון יוצאות דופן המנצלות את הנקעים בשוק ברחבי העולם.

תיק הצמיחה מציע מבחר רחב של תוכניות וקרנות לצמיחת הון, לרבות מגזרי צמיחה, הון סיכון ועוד. תיק זה נועד לייצר רווחי הון מעולים בטווח הבינוני-ארוך על ידי ניצול פריקה ייחודית בשוק.

המלצות:

תיק הצמיחה מציע מבחר רחב של תוכניות וקרנות לצמיחת הון, לרבות מגזרי צמיחה, הון סיכון ועוד. תיק זה נועד לייצר רווחי הון מעולים בטווח הבינוני-ארוך על ידי ניצול פריקה ייחודית בשוק.

Growth portfolio

High Risk

Exceptional capital gains yields that take advantage of the sprains in the market around the world.

The growth portfolio offers a wide selection of capital growth programs and funds, including growth sectors, venture capital and more. This portfolio is designed to generate excellent capital gains in the medium-to-long term by utilizing unique unloading in the market.

Recommendation:

The growth portfolio offers a wide selection of capital growth programs and funds, including growth sectors, venture capital and more. This portfolio is designed to generate excellent capital gains in the medium-to-long term by utilizing unique unloading in the market.

person using black and gray laptop computer

Personal customization

YPF will tailor the services and products it offers, customized, according to customer needs.

person using black and gray laptop computer

התאמה אישית

חברת YPF תתאים את השירותים והמוצרים שהיא מציעה, בהתאמה אישית, על פי צרכי הלקוח.